Nondecomposable idiom understanding in children: Recursive theory of mind and working memory. - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Canadian Journal of Experimental Psychology Year : 2013

Nondecomposable idiom understanding in children: Recursive theory of mind and working memory.

Abstract

Which skills are required to start understanding ambiguous, unfamiliar nondecomposable idioms in context? In this study, we examined the contributions of both second-order false-belief understanding and working memory to the understanding of unfamiliar nondecomposable idioms in children aged 6, 7 and 8 years old. We assumed that, in order to process these idioms, children would have to be able to (a) take a double perspective (Perner & Wimmer, 1985), (b) maintain both literal and figurative meanings as being different from the expression itself, and (c) take the context into account. Six-, 7- and 8-year-old children performed three, second-order false-belief tasks and three working-memory tasks, and listened to 15 nondecomposable idioms inserted into a context, before performing a multiple-choice task. Results indicated that nondecomposable idiom understanding was explained by theory-of-mind skills
Quelles sont les compétences requises pour commencer à comprendre des idiomes non décomposables et non familiers en contexte? Dans cette étude, on examine l'apport à la fois de la compréhension des fausses croyances de second ordre et de la mémoire de travail dans la compréhension d'idiomes non décomposables et non familiers chez des enfants de 6, 7 et 8 ans. Il est présumé que, pour traiter ces idiomes, les enfants doivent être en mesure : a) d'adopter une double perspective (Perner & Wimmer, 1985); b) d'établir que le sens propre et le sens figuratif sont différents de l'expression elle-même; c) de tenir compte du contexte. On a demandé à des enfants de 6, 7 et 8 ans de réaliser trois tâches de compréhension de fausses croyances de second ordre et trois tâches sollicitant la mémoire de travail, puis on leur a fait écouter 15 idiomes non décomposables insérés dans un contexte avant de leur demander de faire une tâche à choix multiple. Les résultats indiquent que la compréhension de l'idiome non décomposable s'explique par les compétences selon la théorie de l'esprit.
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Dates and versions

hal-01712238 , version 1 (19-02-2018)

Identifiers

Cite

Stéphanie Caillies, Sandrine Le Sourn-Bissaoui. Nondecomposable idiom understanding in children: Recursive theory of mind and working memory.. Canadian Journal of Experimental Psychology, 2013, 67 (2), pp.108 - 116. ⟨10.1037/a0028606⟩. ⟨hal-01712238⟩
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