Construction et validation de l’échelle de mesure des croyances relatives à la laïcité - Université Rennes 2 Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Psychologie Française Année : 2017

Construction et validation de l’échelle de mesure des croyances relatives à la laïcité

Résumé

Recently, social psychology has taken an interest in attitudes and beliefs about laïcité and their relations to other variables, such as expressions of prejudice. Laïcité can be defined as the separation of churches and State, the role of the State being to assure an equality and a freedom of religion. The aim of this study was to construct a measure of beliefs of laïcité, and then to compensate for the lack of reliable measures about the possible interpretations of laïcité. The exploratory (study 1) and confirmatory factor analyses (study 2) led to sixteen items being included in the scale and representing four laïcité dimensions: public expression of religious beliefs, religious neutrality of the State and its institutions, equality of different religious beliefs, and protection of religious groups. Correlations across different dimensions showed that the public expression of religious beliefs was positively correlated with equality of different religious beliefs and negatively to neutrality of the State and its institutions. Moreover, convergent and discriminant validity (studies 2 and 3) showed that dimensions of laïcité are differently correlated with prejudice, SDO, religiosity, or with the republican model's adhesion. t-tests showed that compared to Catholics, agnostics and atheistics want a stronger religious neutrality of the State, are more in favor of an equalitarian treatment of different religious beliefs, but are less in favor of a protection of religion by State. Concerning the attachment to laïcité, this variable is only very weakly correlated with the four dimensions. Statistical analysis conducted on attachment to laïcité and other psychosocial variables such as prejudice, social dominance orientation (SDO), religiosity, religious beliefs (atheistics and agnostics vs. catholics) and political orientation showed that only SDO is (negatively) related to attachment to laïcité. These results suggest different conceptions of laïcité depending on psychosocial variable such as religion, prejudice or SDO. Finally, a test-retest has been effected on the scale (study 4). The results shown that the adhesion to the laïcité’s dimensions is stable in the time.
Les travaux de psychologie sociale ne se sont que très récemment portés sur les attitudes et les croyances relatives à la laïcité. Partant du constat que la laïcité est une notion complexe, l’objectif de notre recherche était de construire une échelle multidimensionnelle des croyances relatives à la laïcité (EMCL) permettant de rendre compte des diverses interprétations possibles de la notion de laïcité qui s’expriment dans les débats publics. Les analyses factorielles effectuées (études 1 et 2) ont conduit à dégager 4 facteurs : l’expression publique des croyances religieuses, la neutralité de l’État et de ses institutions, l’égalité entre les différentes croyances religieuses et la protection des cultes religieux. De plus, les différentes analyses corrélationnelles impliquant les préjugés, l’orientation à la dominance sociale, la religiosité ou encore l’adhésion au modèle républicain (études 2 et 3) suggèrent différentes conceptions relatives à la laïcité. Ces conceptions sont discutées au regard de la littérature.
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hal-01723209 , version 1 (05-03-2018)

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Citer

Medhi Cohu, Christelle Maisonneuve, Benoît Testé. Construction et validation de l’échelle de mesure des croyances relatives à la laïcité. Psychologie Française, 2017, 63 (4), pp.337-356. ⟨10.1016/j.psfr.2017.09.001⟩. ⟨hal-01723209⟩
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