Le corps, son image et le désir du scientifique dans la fiction cinématographique - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Cliniques méditerranéennes Year : 2014

Le corps, son image et le désir du scientifique dans la fiction cinématographique

Abstract

The logic of scientific discourse necessitates the exclusion of the subject from the unconscious and the unawareness of the impossible position of the scientist. In the course of the centuries, the status of the Other as that which raises the limits of pleasure has evolved. The image of God, which used to fulfil this function, has taken a fall, thus revealing the non-existence of the Other. When dealing with science, fiction is a propitious narrative space for questioning this logic and its consequences: the torment of the scientist and the emergence of a monstrous object. Referring to Frankenstein by Kenneth Branagh (1994) and La piel que habito by Pedro Almodovar (2011), the authors of this article aim to examine how movie fiction deals with these questions that have arisen through the progress of science in the 19th and 21st centuries.
La logique du discours de la science nécessite l’exclusion du sujet de l’inconscient et l’ignorance de la position impossible du savant. Au cours des siècles, le statut de l’Autre, comme instance érigeant des limites à la jouissance, a évolué. La figure de Dieu, qui remplissait autrefois cette fonction, a chuté, dévoilant ainsi l’inexistence de l’Autre. La fiction, quand elle s’intéresse à la science, est un espace narratif privilégié pour interroger cette logique et ses conséquences : les affres du savant et le surgissement d’un objet monstrueux. Les auteurs de cet article proposent d’examiner comment la fiction cinématographique traite ces questions posées par les avancées de la science aux XIXe et XXIe siècles en prenant appui sur le Frankenstein de Kenneth Branagh (1994) et La piel que habito de Pedro Almodovar (2011).
Not file

Dates and versions

hal-01728283 , version 1 (10-03-2018)

Identifiers

Cite

Yohan Trichet, Élisabeth Marion. Le corps, son image et le désir du scientifique dans la fiction cinématographique. Cliniques méditerranéennes, 2014, 90, pp.255-269. ⟨10.3917/cm.090.0255⟩. ⟨hal-01728283⟩
103 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More