When self-construal priming influences the relationship between transactive memory and group performance Titre français ? - Université Rennes 2 Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue Internationale de Psychologie Sociale = International review of social psychology Année : 2015

When self-construal priming influences the relationship between transactive memory and group performance Titre français ?

Résumé

The goal of this study was to exam- ine the effect of self-construal activation on the relationship between transactive memory and group performance. We did this by administering a self-construal (independent or interdepen- dent) priming task to participants divided into 32 same-sex triads, which were then asked to perform an assembly task. We evaluated group performance by counting the number of task-related errors each group committed. Transactive memory was assessed by analyzing video recordings of interactions during the task and by self-report measures. As expected, the results showed that self-construal activation moderated the relationship between transactive memory and group performance. The specialization component of transactive memory was associated with fewer performance errors on the assembly task when group members had performed the independent self- construal activation task versus the interdependent self-construal activation task. Our results provide further evidence for the effects of self-construal priming on expertise recognition processes and group performance.
Cette étude visait à examiner le rôle du concept de soi (indépendant vs. interdépendant) sur la relation entre la mémoire transactive et les performances en groupe. Après avoir induit une orientation du soi indépendant vs. interdépendant, les participants devaient coopérer par groupe de trois personnes (N = 32) sur une tâche d’assemblage. La performance du groupe était évaluée par le nombre d’erreurs commises lors de l’assemblage des pièces d’un robot. La mémoire transactive était évaluée à partir de vidéos filmant les communications dans les groupes, et par un questionnaire post-expérimental. Comme attendu, les résultats révèlent que l’activation du concept de soi indépendant vs. interdépendant modère la relation entre la mémoire transactive et les performances. La spécialisation des membres du groupe est reliée à une réduction du nombre d’erreurs uniquement dans les groupes à « orientation du soi indépendant ». Ces résultats amènent à considérer l’influence du concept de soi sur les processus de reconnaissance d’expertises et les performances en groupe.
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  • HAL Id : hal-04498206 , version 1

Citer

Estelle Michinov, Célia Blanchet. When self-construal priming influences the relationship between transactive memory and group performance Titre français ?. Revue Internationale de Psychologie Sociale = International review of social psychology, 2015, 28 (3), pp.97-119. ⟨hal-04498206⟩
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