Learning to deduce the meaning of a word from the context: the effects of Segpa (sections of adapted vocational and general education) education - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation Year : 2010

Learning to deduce the meaning of a word from the context: the effects of Segpa (sections of adapted vocational and general education) education

Apprendre à déduire le sens d'un mot à partir du contexte : effets d'un entraînement en Segpa

(1) , (1)
1

Abstract

This article suggests analyzing the effects of a didactic device to improve the performances in understanding of underachieving students by teaching them to use the present indications in a text to deduct the unknown meaning of a word according to the context. In this search, the pupils had to replace a non-word by an existing word by using present indications in the text. The results show a significant improvement of the performances of understanding of the pupils who benefited from this program compared with those of the not entailed pupils
Cet article se propose d’analyser les effets d’un dispositif didactique visant à améliorer les performances en compréhension d’élèves en difficulté en leur apprenant à utiliser les indices présents dans un texte afin de déduire le sens d’un mot inconnu en fonction du contexte. Dans cette recherche, les élèves devaient remplacer un non-mot par un mot existant en s’aidant des indices présents dans le texte. Les résultats montrent une amélioration significative des performances de compréhension des élèves qui ont bénéficié de ce programme comparativement à celles des élèves non entraînés.
Not file

Dates and versions

hal-01763862 , version 1 (11-04-2018)

Identifiers

Cite

Fanny de La Haye, Nathalie Bonneton-Botté. Apprendre à déduire le sens d'un mot à partir du contexte : effets d'un entraînement en Segpa. La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, 2010, 52 (4), pp.61-71. ⟨10.3917/nras.052.0061⟩. ⟨hal-01763862⟩
72 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More