J. Abric, Méthodes d’étude des représentations sociales Agenda 2006: What have we been priming all these years? On the development, mechanisms, and ecology of nonconscious social behavior, European Journal of Social Psychology, vol.36, pp.147-168, 2003.

J. A. Bargh and T. L. Chartrand, The unbearable automaticity of being., American Psychologist, vol.54, issue.7, pp.462-479, 1999.
DOI : 10.1037/0003-066X.54.7.462

URL : http://lis.epfl.ch/resources/podcast/uploaded_images/Bargh99.pdf

J. A. Bargh and T. L. Chartrand, The Mind in the Middle, pp.253-285, 2000.
DOI : 10.1017/CBO9780511996481.017

J. A. Bargh and P. Pietromonaco, Automatic information processing and social perception: The influence of trait information presented outside of conscious awareness on impression formation., Journal of Personality and Social Psychology, vol.43, issue.3, pp.437-449, 1982.
DOI : 10.1037/0022-3514.43.3.437

A. Channouf, Les images subliminales, 2000.
DOI : 10.3917/puf.chan.2000.01

A. Channouf, Influences inconscientes: de l’effet des émotions et des croyances sur le jugement, 2004.

J. Codol, Note terminologique sur l’emploi de quelques expressions concernant les activités et processus cognitifs en psychologie sociale, Bulletin de Psychologie, vol.23, pp.63-71, 1969.

J. Croizet, Les effets d’amorçage dans la formation d’impressions. Psychologie française, pp.79-98, 1991.

T. Crompton, Mai) Weathercoks & Signposts. The environment movement at the crossroads. Rapport WWF-UK’s Strategies for Change Project, 2008.

P. G. Devine, Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components., Journal of Personality and Social Psychology, vol.56, issue.1, pp.5-18, 1989.
DOI : 10.1037/0022-3514.56.1.5

F. Girandola and R. Joulé, La communication engageante. Revue électronique de Psychologie Sociale, pp.41-51, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00568210

C. Guimelli and M. Rouquette, Contribution du modèle associatif des schèmes cognitifs de base à l’analyse structurale des représentations sociales. Bulletin de Psychologie, n° spécial „Nouvelles voies en psychologie sociale”, pp.405-196, 1992.

C. Guimelli and J. Deschamps, Effets de contexte sur la production d’associations verbales. Le cas des représentations sociales des Gitans, pp.47-48, 2000.

C. Herzlich, La représentation sociale Introduction à la psychologie sociale, pp.303-325, 1972.

E. T. Higgins, W. S. Rholes, and C. R. Jones, Category accessibility and impression formation, Journal of Experimental Social Psychology, vol.13, issue.2, pp.141-154, 1977.
DOI : 10.1016/S0022-1031(77)80007-3

R. Joulé, F. Bernard, A. Geissler, F. Girandola, and S. Halimi-falkowitz, Binding communication at the service of organ donation, International Review of Social Psychology, vol.23, issue.2-3, pp.211-238, 2010.

A. Knafo, S. Roccas, and L. Sagiv, The Value of Values in Cross-Cultural Research: A Special Issue in Honor of Shalom Schwartz, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol.3, issue.2, pp.178-185, 2011.
DOI : 10.1037/0022-3514.82.3.434

C. M. Kristiansen and M. P. Zanna, The Rhetorical Use of Values to Justify Social and Intergroup Attitudes, Journal of Social Issues, vol.9, issue.2, pp.47-65, 1994.
DOI : 10.1111/j.2044-8309.1988.tb00826.x

P. Morchain, Valeurs et perception stéréotypée des groupes. Cahiers de l’Urmis, pp.10-11, 2006.

P. Morchain, Psychologie sociale des valeurs, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00625656

S. Moscovici, La psychanalyse, son image, son public, 1961.
DOI : 10.3917/puf.mosco.2004.01

P. Rateau, Dimensions descriptive, fonctionnelle et évaluative des représentations sociales. Une étude exploratoire, Papers on Social Representations, vol.4, issue.2, pp.133-146, 1995.

P. Rateau, Les représentations sociales Psychologie sociale, 2007.

M. J. Rohan, A Rose by Any Name? The Values Construct, Personality and Social Psychology Review, vol.58, issue.3, pp.255-277, 2000.
DOI : 10.1037/h0036651

M. Rokeach, The nature of human values, 1973.

G. Schadron and P. Morchain, Déterminabilité et contrôle des influences non conscientes, Bilans et Perspectives en Psychologie Sociale. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble, pp.139-162, 2008.

S. Schwartz, Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries, Advances in Experimental Social Psychology, pp.1-65, 1992.
DOI : 10.1016/S0065-2601(08)60281-6

S. H. Schwartz, Value priorities and behavior: applying a theory of integrated value systems The psychology of values. The Ontario Symposium, pp.1-24, 1996.

S. H. Schwartz, Les valeurs de base de la personne: théorie, mesures et applications, Revue française de sociologie, pp.929-968, 2006.
DOI : 10.3917/rfs.474.0929

C. Seligman and A. N. Katz, The dynamics of value systems The psychology of values. The Ontario Symposium, pp.53-75, 1996.

P. Suedfeld, Space memoirs: Value hierarchies before and after missions???A pilot study, Acta Astronautica, vol.58, issue.11, pp.583-586, 2006.
DOI : 10.1016/j.actaastro.2006.01.006

M. Wach and B. Hammer, La structure des valeurs en France d’après le modèle de Schwartz. Revue internationale de psychologie sociale, International Review of Social Psychology, vol.16, issue.4, pp.47-85, 2003.