Development of Implanted Deaf Children’s Conversational Skills - Université Rennes 2 Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Journal of Psychology of Education Année : 2010

Development of Implanted Deaf Children’s Conversational Skills

Résumé

Previous studies of preverbal development have highlighted the recurrent difficulties experienced by deaf children in acquiring knowledge of the social rules and social skills pertaining to discourse. We expected cochlear implants in children with bilateral profound deafness to improve their use of verbal language, so that their communication skill profile resembled that of younger, hearing children. Using conversation samples taken from videos recorded every 6 months over a 2-year period, we monitored the development of communication skills in a group of 18 prelingually profoundly deaf children (mean implantation age, 3 years and 5 months). Results corroborated our hypothesis that the overall communication performances of children with cochlear implants improve, both quantitatively and qualitatively, as early as the first year post-implantation.
Il ressort de travaux antérieurs que les enfants sourds ont des difficultés à s’approprier les conventions et règles implicites régissant l’utilisation du langage. De ce fait, la pose d’un implant cochléaire, permettant à des enfants atteints de surdité profonde d’accéder au langage verbal, devrait se traduire par un recours plus systématique au langage verbal. Par ailleurs nous faisons l’hypothèse que les actes de langage devraient progressivement tendre vers les profils présentés par les enfants entendants plus jeunes. Dix-huit enfants prélinguaux implantés (moyenne d’âge à l’implantation : 3 ; 5) ont été filmés, tous les six mois pendant deux ans. Les résultats obtenus sont en adéquation avec les hypothèses posées, dès la première année, les enfants tirent profit de la pose d’un implant cochléaire; les échanges conversationnels médiatisés par le langage verbal s’intensifient dès la première année suivant l’implantation ; de la même façon la répartition des actes de langage se modifie.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01785173 , version 1 (04-05-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01785173 , version 1

Citer

Gaïd Le Maner-Idrissi, Virginie Dardier, Cécile Pajon, Géraldine Tan-Bescond, Kristell David, et al.. Development of Implanted Deaf Children’s Conversational Skills. European Journal of Psychology of Education, 2010, 25, pp.265-279. ⟨hal-01785173⟩
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