Abstract : The present research investigates attitudinal and behavioral effects of a Foot-in-the-door paradigm (Freedman & Fraser, 1966), adapted to a company world. Moreover, it measures the impact of a variable whose integration to the paradigm has been discussed (Joule and Beauvois, 1998; Joule, Py & Bernard, 2004) although its effect has not been experimentally demonstrated: Action Identification (Vallacher and Wegner, 1985). Results show a response rate to the target request and a mean of affective commitment to the organization (Allen & Meyer, 1990) higher in the F.I.T.D. condition, particularly when the level of action identification is taking into account. Results are discussed in terms of commitment theory and action identification theory.
Résumé : La présente recherche se propose d’investiguer les effets comportementaux et attitudinaux d’une procédure de Pied-dans-la-porte (Freedman & Fraser, 1966) adaptée au monde de l’entreprise, et ce en mesurant l’impact d’une variable subsidiaire dont l’intégration au paradigme a été discutée (Joule et Beauvois, 1998 ; Joule, Py & Bernard, 2004) bien que son impact n’ait pas été expérimentalement montré : l’identification de l’action (Vallacher et Wegner, 1985). Les résultats présentent une réalisation de la requête cible et une moyenne d’implication organisationnelle affective (Allen & Meyer, 1990) accrues en condition P.D.L.P., particulièrement lorsque le niveau d’identification de l’action est pris en considération. Ces résultats sont discutés en référence aux théories de l’engagement et de l’identification de l’action.