Exploratory approach of the motivational bases in collaborative consumption - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Terminal. Technologie de l’information, culture & société Year : 2017

Exploratory approach of the motivational bases in collaborative consumption

Approche exploratoire des ressorts « motivationnels » à pratiquer la consommation collaborative

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Abstract

While it is now clear that generalization of collaborative consumption has been greatly fostered by the rise of digital practices [Heilbrunn et Benoît, 2016], the motivations to engage in this new form of consumption seems to have various interpretations. The findings of some surveys suggest that the creation of social ties is the first motivation for collaborative consumption, while others emphasize economic and ecological reasons. Based on a new survey conducted in June 2016 among 2 000 French panellists, aged 18 years old and over, this paper tries to make salient and more intelligible the motivational bases of this alternative form of exchange under the prism of a recognized theory of motivation, the self-determination theory (SDT). The interpretation of the results tends to confirm that STD is relevant in order to understand why people choose to practice this alternative mode of consumption, especially when the values of peoples are integrated into the analysis.
S’il est aujourd’hui manifeste que la généralisation de la consommation collaborative a été considérablement favorisée par l’évolution de la numérisation [Heilbrunn et Benoît, 2016], les sources « motivationnelles » des individus à s’engager dans cette nouvelle forme de consommation semblent faire l’objet d’interprétations divergentes. Les conclusions de certaines enquêtes avancent l’idée que le lien social serait la première motivation à s’adonner à la consommation collaborative alors que d’autres mettent davantage en relief des raisons de nature économique ou pour d’autres encore, écologiques. En s’appuyant sur une nouvelle enquête menée en juin 2016 auprès de 2 000 panélistes représentatifs des Français âgés de 18 ans et plus, cette étude rend saillants et plus compréhensibles les ressorts de cette forme alternative d’échange via le prisme de la théorie de l’autodétermination (TAD). Cette théorie, largement reconnue et utilisée pour analyser les motivations, permet ici d’expliquer plus globalement comment, au vu des valeurs des individus, ils choisissent de s’engager dans ce mode alternatif de consommation.
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Dates and versions

hal-02069150 , version 1 (15-03-2019)

Identifiers

Cite

Emilie Huiban, Jacques Fischer-Lokou, Nicolas Deporte, Christine Petr. Approche exploratoire des ressorts « motivationnels » à pratiquer la consommation collaborative. Terminal. Technologie de l’information, culture & société, 2017, 121, ⟨10.4000/terminal.1781⟩. ⟨hal-02069150⟩
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