A Multifactorial analysis of this, that and it proforms in anaphoric constructions in learner English - Université Rennes 2 Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Les cahiers de praxématique Année : 2019

A Multifactorial analysis of this, that and it proforms in anaphoric constructions in learner English

Résumé

This paper focuses on the use of anaphoric constructions by learners of English. The objective is to propose a comparative analysis of it, this and that proforms between native English speakers (NS) and Spanish speakers learning English as a foreign language. Our analysis relies on a multi-corpus approach in which texts from two corpora underwent a multi-level tagging process including morophosyntactic and pragmatic annotation with situational vs contextual and given vs new information distinctions. A dataset containing 428 occurrences of it, this and that was automatically built with features from the annotation layers. We conducted three pairwise binomial logistic regression modelling analyses in order to identify factors in the selection of the three forms. Results show that some pragmatic features are significant factors in the way speakers select the forms. The fact that a proform refers to a new or inferred entity in the context plays a key role in its selection. Concerning learner-specific factors, the subject position of the proform this influences its selection.
Cet article aborde la question des constructions anaphoriques chez les apprenants de l’anglais. L’objectif est de mener une analyse comparative des proformes it, this et that entre des locuteurs natifs de langue anglaise et des apprenants d’anglais de L1 espagnol. Notre analyse se fonde sur une étude mettant en jeu deux corpus étiquetés par application de plusieurs couches d’annotation. Le schéma d’annotation comprend un étiquetage morphosyntaxique et pragmatique en intégrant les distinctions exophore/endophore et information nouvelle ou connue. Un jeu de données de 428 occurrences des trois proformes est automatiquement constitué à partir de l’extraction des formes et de leurs traits figurant dans les différentes couches d’annotation. Trois analyses par régression logistique binomiale sont effectuées sur les trois paires de proformes afin d’identifier les facteurs de sélection des formes. Les résultats des analyses montrent que les traits d’ordre pragmatique jouent un rôle significatif. Le renvoi à une entité nouvelle ou inférée est un facteur déterminant de sélection. En outre, la position sujet de this proforme apparaît comme un facteur spécifique aux apprenants.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02280287 , version 1 (06-09-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02280287 , version 1

Citer

Thomas Gaillat. A Multifactorial analysis of this, that and it proforms in anaphoric constructions in learner English. Les cahiers de praxématique, 2019, 72. ⟨hal-02280287⟩
70 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More