Ontologie de l’œuvre provisoire. Walter Benjamin, le jazz et l’EDM - Université Rennes 2 Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Epistrophy Année : 2019

Ontology of the temporary artwork : Walter Benjamin, jazz and EDM

Ontologie de l’œuvre provisoire. Walter Benjamin, le jazz et l’EDM

Emmanuel Parent
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 991879

Résumé

Coming to grips with the 1936 Walter Benjamin-Theodor Adorno controversy on the aura of the work of art and mechanical reproduction, this paper deals with the heuristic potency of the aesthetic categories Benjamin developed in order to grasp the modernity of jazz and other musical genres of the African-American musical continuum. The translation into the musical field of concepts originally created to address visual arts demonstrates that Benjamin's  nascent mediation theory is a fertile way to consider the historical becoming of jazz and its ontological originality within XXth century art. To fully do so, one must however also take into consideration the ethnomusicological knowledge accumulated on African-American music since this debate. A comparison between jazz and EDM is then build in order to make clear why jazz is an appropriate field of application for Benjamin’s intuitions.
Partant de la controverse épistolaire de 1936 entre Walter Benjamin et Theodor Adorno sur l'aura des oeuvres d'art et la reproductibilité technique, cet article interroge la valeur heuristique des catégories esthétiques benjaminiennes pour saisir la modernité du jazz et d'autres courants musicaux issus du continuum africain-américain. Le travail de traduction dans le domaine musical de concepts initialement forgés pour les arts visuels montre que la théorie de la médiation en germe chez Benjamin est une piste féconde pour penser le devenir historique du jazz et son originalité ontologique dans le paysage musical du XX e siècle, à condition d'y adjoindre une perspective ethnomusicologique permise par le recul historique. Mots-clés : Jazz, musiques électroniques, théorie critique, reproductibilité technique, médiation, ontologie de l'art Summary:
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Dates et versions

hal-02395603 , version 1 (05-12-2019)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02395603 , version 1

Citer

Emmanuel Parent. Ontologie de l’œuvre provisoire. Walter Benjamin, le jazz et l’EDM. Epistrophy, 2019. ⟨hal-02395603⟩
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